TOBB ve Visa Harcamalar Araştırması: Türkiye'deki kartlı harcamalar, bir önceki yılın aynı dönemine göre %41 oranında arttı

  • 02.09.2021 11:19

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve Visa, Türkiye'de yapılan
kartlı harcamalarda Covid-19 etkisini inceleyen araştırmanın
ikincisini kamuoyuyla paylaştı. İlki Mart-Ağustos 2020 dönemine
bakılarak gerçekleştirilen Harcamalar Araştırması'nın[1] ikincisinde
pandeminin kış aylarına denk gelen ikinci dalgası ve 2021'in ilk dört
ayı analiz edildi. Araştırmada öne çıkan sonuçlara göre, Türkiye'de
2020 yaz aylarındaki normalleşme ile başlayan toparlanma süreci,
ikinci dalganın başladığı Aralık ayında yavaşlamakla birlikte, eski
ivmesini kısa sürede tekrar kazandı. 2021'in ilk ayları itibari ile
(Ocak-Nisan) kartlı harcamalar geçen yılın aynı dönemine göre %41
arttı.

Türkiye diğer ülkere göre daha iyi bir sınav verdi

Araştırmada Covid-19 döneminde erken ve kısıtlayıcı tedbirler alan
İtalya, diğer ülkelere oranla daha az kısıtlama getiren İsveç ve
Türkiye'ye benzer kısıtlama yaklaşımları gösteren ABD ile kıyaslamalar
yer alıyor. Buna göre Türkiye'nin diğer ülkelerine göre daha iyi
performans sergilediği ortaya çıkıyor. İkinci dalganın başlangıcında
kartlı harcamalar bakımından İsveç keskin düşüşler yaşarken, benzer
kısıtlamalar uygulayan ABD ve Türkiye'nin kartlı harcamalar grafiğinin
birbirine yakın dalgalanmalar yaşadığı gözleniyor. Temmuz 2020-Mart
2021 arasındaki tüm aylarda Türkiye'nin diğer üç ülkeye kıyasla daha
iyi bir sınav verdiği de dikkat çekiyor. Mart 2021 bir önceki yılın
Mart'ı ile karşılaştırıldığında, kartlı harcamaların Türkiye'de %50,
İtalya ve ABD'de %40 oranında büyüdüğü, İsveç'te ise %15 küçüldüğü
görülüyor.

E-ticaret, banka kartları ve temassız büyüme getirdi

Türkiye'de, Nisan 2019-Mart 2020 ve Nisan 2020-Mart 2021 dönemindeki
harcamalar karşılaştırıldığında, ödemeler dünyasında 3 önemli sıçrama
öne çıkıyor. Sokağa çıkma kısıtlamaları ve tüketici alışkanlıklarının
değişmesiyle Türkiye'de rekor seviyelere ulaşan e-ticaretin %55, banka
kartı harcamalarının %40 büyümesi ve temassız ödemelerin 6 katına
çıkmış olması kartlı ödemelerdeki büyümenin yapı taşlarına işaret
ediyor. Kartlı ödemelerin %17'sini oluşturan banka kartı
harcamalarının, kredi kartı yıllık büyümesinin 2.5 katı üzerinde
artması da ayrıca dikkat çekiyor.

Pandeminin yükselen sektörleri: Elektrik-elektronik ve yapı-dekorasyon

Araştırma kapsamında, farklı sektörlerde Covid-19 sürecine bağlı
olarak gerçekleşen değişimler de analiz edildi. Buna göre, evde
kalmanın zorunlu olduğu ve uzaktan eğitimin devam ettiği pandeminin
ikinci dalgasında, tüketicilerin artık e-ticareti benimsemiş olmasının
da etkisiyle market-AVM-gıda, yapı-dekorasyon ve elektrik-elektronik
sektörlerinde hızlı ve kalıcı bir büyüme gerçekleşti. Market-AVM-gıda
sektörleri kategorisinde 2021'in Nisan ayında geçen senenin aynı
dönemine göre %41 artış gözlemlenirken, bu oran elektrik-elektronik
sektöründe %82, yapı-dekorasyon sektöründe ise %118 olarak gerçekleşti.

Yeme-içme sektörü pandemi koşullarına uyum sağladı

Pandeminin ikinci dalgasıyla birlikte gelen ek kısıtlamaların etkisi,
özellikle yemek (restoran) sektöründe gözlemlendi. Restoran sektöründe
dikkat çekici gelişme ise bu alandaki harcamaların Nisan 2021'e
bakıldığında Nisan 2020'ye kıyasla üç kat artması. Bu artış, paket
servise geçen ve internet üzerinden sipariş almaya başlayan
işletmelerin dijital dönüşüme uyum sağladığını gösteriyor.

Türkiye iş dünyasının dinamik yapısı, Türkiye'yi diğer ülkelerden
pozitif olarak ayrıştırdı

TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, "Her kriz, kendi fırsatını da
beraberinde getirir. İçinden geçtiğimiz pandemi döneminde Türk iş
dünyası dinamik yapısı sayesinde, hızlı bir dönüşüm sürecinden
geçerek e-ticaret, paket servis, vb. uygulamaları hayata geçirerek,
tüketici ihtiyaçlarına daha kolay cevap verir hale geldi. Bu dönüşüm
hem firmaların pandemiden daha sınırlı etkilenmesine hem de
tüketicilerin tüketim alışkanlarını devam ettirebilmesine imkan
sağladı."

İş dünyasının içinden geçtiği dönüşümde sürecinde TOBB olarak
firmalara rehberlik ettiklerini ifade eden Hisarcıklıoğlu, "Pandemi
süreci bize e-ticaretin asla ihmal edilmemesi gerektiğini bir kez daha
gösterdi. Bu dönemde kredi kartı harcamalarının 3'te 1'inin e-ticaret
üzerinden yapıldığını gördük. Biz de üyelerimizi e-ticarete hazırlamak
için birçok online bilgilendirme toplantısı düzenledik. Bunun yanında
sertifikalı e-ticaret ve e-ihracat eğitim programları yaptık.
Üyelerimizin e-ticarette yer alması için pek çok e-ticaret platformu
ile özel kampanyalar hazırlayarak, üyelerimizin kullanımına sunduk,"
dedi.

Hisarcıklıoğlu, sözlerini şöyle tamamladı: "Pandemi sürecinden en çok
etkilenen küçük işletmeleri desteklemek, tüketiciler nezdinde
farkındalıklarını artırmak amacıyla TOBB ve Visa olarak
#BuSeslerHiçBitmesin sloganıyla 'Bir Alışverişle Çok Şey Fark Eder'
kampanyasını hayata geçirdik. Yaptığımız bu farkındalık çalışması ile
tüketicilerin alışverişlerini küçük işletmelerden yapmalarının
ekonominin sesinin devam etmesi ile önemli olduğunu anlatmaya
çalıştık."

Büyüme trendi devam ediyor

Araştırmadan çıkan sonuçları değerlendiren Visa Türkiye Genel Müdürü
Merve Tezel, "Visa ve TOBB Harcamalar Araştırması, Türkiye'nin
pandeminin ikinci dalgasında da kartlı harcamalar bakımından büyüme
trendinde olduğunu ortaya koyuyor. Bu performansın itici güçleri,
pandemi öncesine göre eşik atladığı görülen online harcamalar, ödeme
tercihlerinde artık bir norm haline gelen temassızın devam eden
yükselişi ve banka kartı ile yapılan harcamalardaki artış oldu.
Ülkemizdeki kartlı ödemeler altyapısının tüketici davranışındaki
değişime cevap verebilecek şekilde gelişmiş olmasının bu büyüme
trendine etkisi büyük. Yine araştırmadan çıkan sonuçlara göre başta
yemek sektörü olmak üzere, pek çok sektörde faaliyet gösteren
KOBİ'lerin pandeminin ikinci dalgasında işlerini, değişen tüketici
beklentilerine göre uyumlandırdığını görüyoruz. Visa olarak bu
çıktıların ışığında KOBİ'lerin dijitalleşmesine verdiğimiz desteği
İşimi Yönetebiliyorum projesi ve TOBB ile hayata geçirdiğimiz Akıllı
KOBİ platformu ile sürdürmeye devam edeceğiz" dedi.

Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey