EHKİB 1,5 milyar dolar ihracat hedefine dijitalleşmeyle ulaşacak

  • 21.01.2021 08:34

Ege bölgesinin hazır giyim sektörünü uluslararası boyutta
tanıtmak için AHA (AegeanHasApparel) markası ile tanıtım projesini
başlatan Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği, 2021
yılında ABD ve İspanya’ya sanal sektörel ticaret heyetleri düzenlemeyi
hedefliyor.
Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu
Başkanı Burak Sertbaş konu ile ilgili yaptığı değerlendirmede şunları
söyledi:
"Hazırgiyim ve konfeksiyon sektörü, Covid-19 nedeniyle 2020 yılı
genelinde olağanüstü bir süreç yaşadı. Sektör olarak dalgalı bir
ihracat performansı gösterdik.
Aslında 2020 yılının ilk 2 ayında Türkiye ve bölgemiz ihracat
performansı gayet iyiydi. Bu olumlu ihracat performansımızı bakarak,
yıl genelinde bir önceki yıla kıyasla daha olumlu bir performans
bekliyorduk.
Maalesef bildiğiniz üzere mart ortasında Covid-19 salgınının
Türkiye’ye de yayılmasıyla bambaşka bir senaryo ile karşılaştık.
2020 Mart-Nisan-Mayıs aylarında Covid-19’un etkilerini ihracat
rakamlarımızda yoğun bir şekilde hissettik. Konfeksiyon ihracatımızın
%70’ini gerçekleştirdiğimiz Avrupa pazarımızda perakende zincirleri
pandemi nedeniyle mağazalarını kapattıkları için ihracatçılarımızın
aldığı siparişler ötelendi, yeni siparişlerimiz oldukça azaldı.
Tüm bu olumsuz gelişmelerin etkisiyle pandemi başladıktan sonraki
3 aylık dönemde ihracat kaybımız %44 oldu.
Haziran ayıyla birlikte dünyada ve ana ihraç pazarımız Avrupa’da
önlemlerin gevşetilmesiyle birlikte ihracatımızdan olumlu sinyaller
gelmeye başladı. Haziran-Ekim arasında dönemde yüzde 22’lik artışla
662 milyon dolar ihracat yaptık.
Bu beş aylık periyotta Ege İhracatçı Birlikleri bünyesinde ay
bazında ihracat lideri olduk. 2020 yılında EHKİB olarak geçen yılki
seviyemiz olan 1,3 milyar doları yakaladık. Türkiye geneli hazır giyim
ihracatımız ise geçen yıla göre % 3 azalarak 17,1 milyar seviyesinde
gerçekleşti.
Hazır giyim endüstrisi olarak Aralık ayında oldukça iyi bir
performans gösterdik. Aralık ayında ihracatımız Türkiye genelinde
%25,3 Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği olarak ise
%13,9 arttı. Bu ihracat rakamlarıyla Türkiye geneli ve Birlik özelinde
tüm Aralık aylarının ihracat rekorunu kırdık.
Hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün 2021 yılı performansının
pandemi koşullarındaki gelişmelere bağlı olacağını kabul etmekle
birlikte, 2020 yılının getirdiği zorluklar içinde sektör olarak böyle
bir performans göstermemiz bizi gelecek için cesaretlendiriyor, daha
çok motive ediyor. 2021 yılında EHKİB olarak 1,5 milyar dolar ihracatı
hedefliyoruz.
2020 yılında Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları
Birliğimizden 1305 üye firmamız ihracat gerçekleştirirken, Birlik
olarak 167 ülkeye ihracat gerçekleştirdik.
Hazır giyim ve konfeksiyon ihracatımızın niteliğine de değinmek
isterim. Geleneksel olarak Türkiye’nin açık ara en fazla dış ticaret
fazlası veren sektörüyüz. 2019 yılında yaklaşık 16 milyar dolar net
ihracat gerçekleştirerek ülkemize içinde bulunduğumuz ekonomik ortamda
ciddi oranda döviz kazandırdık.
Tüm bunları da göz önüne alarak sektörümüzün katma değer gücünü
gösteren önemli bir veriyi de sizinle paylaşacağım: Türkiye olarak
ortalama Kg başı ihracat birim fiyatımız 1,32 dolar seviyesinde
gerçekleşirken sektörümüzün KG başı ihracat birim fiyatımız Türkiye
ortalamasının oldukça üstünde olduğunu söylemek isterim.
2019 yılında Türkiye konfeksiyon ihracat birim fiyatımız 13,22
dolar EHKİB konfeksiyon ihracat birim fiyatımız ise 16,41 dolar
olarak gerçekleşti.
Bildiğiniz üzere, tüm dünyada ve özellikle perakende sektöründe
görülen kısıtlamalarla birlikte hedef pazarlarımızda yaşanan
yavaşlamalar ihracat performansımızı doğrudan etkiledi, sektörümüz bu
duruma hızlı reaksiyon gösterdi, ilk şokla beraber Türk konfeksiyon
sektörü talep düşüklüğü sebebiyle oluşan atıl kapasiteye hızlıca
medikal tekstillere yöneltme becerisini gösterdi.
Sektör olarak maske ve ameliyat önlüğü üretimi başta olmak üzere
diğer medikal ürün ihracatımızda da kayda değer ihracat rakamlarına
ulaştık. Öncelikle konfeksiyon sektörü olarak ülkemizin ve sağlık
kuruluşlarımıza destek olduk. Ardından dünyanın bu konuda önemli
tedarikçileri arasına girdik.
Tabiki bu dönemde kapasitelerimizi tam dolduramadık. Bu noktada
devletimizin Kısa Çalışma Ödeneği, bez/kumaş maske ihracatının önünün
açılması, Eximbank tarafından ihracatçılarımızın kullandıkları
kredilerin vadelerinin 3 ila 6 aya kadar uzatılması gibi aldığı
tedbirler neticesinde firmalarımızın bu süreci en az hasarla
atlatmasına katkı sağladı.
Sektörümüzün istihdam potansiyelinden de söz etmek isterim.
Bilindiği üzere geleneksel olarak imalat sanayinin istihdam deposu
olan hazır giyim ve tekstil sektöründe imalat ve perakendede yaklaşık
1,5 milyon kişi istihdam edilmektedir.
Ayrıca sektörümüz kadın istihdamında da açık ara birinci sektör
konumundadır. Sektörde kadın istihdamı %50-55 seviyelerindedir. Bu
noktada sektörümüzün nitelikli istihdama katkı sağladığını belirtmek
isterim. Bildiğiniz üzere tekstil mühendisliği mesleğine yönelik
azalan ilgiyi tekrar canlandırmak adına bir proje başlattık ve
sonuçların çok iyi olduğunu ifade etmek isterim. Tekstil
Mühendisliğini tercih edecek ve ilk 80 binde yer alacak başarılı
öğrencilere eğitim hayatları boyunca burs imkanı sağlıyoruz.
Projemizle sektörün önemli bir ihtiyacı olan nitelikli iş gücü
ihtiyacının karşılanmasına önemli katkı sağlıyoruz.
Pandemi döneminde sektörde yükselen trendleri yakından takip
ediyoruz. Bu kapsamda Birlik olarak sektörümüzün gündemini belirleyen
“Sürdürülebilirlik” ve “Dijitalleşme” kavramları doğrultusunda yeni
dönem stratejilerimizi planlıyoruz.
Pandemi öncesinde sektörümüzün çevreyle ilgili kamuoyunda sahip
olduğu olumsuz algıyı değiştirmek için Ege İhracatçı Birlikleri olarak
pandemi öncesinde çalışmalarımıza başlamış, bu anlamda 2020 yılını
“Sürdürülebilirlik Yılı” ilan etmiştik.
Sürdürülebilirlikle ilgili URGE projesi, dünyanın en büyük sivil
sürdürülebilirlik inisiyatiflerinden biri olan Birleşmiş Milletler
Global Compact Üyeliği, Moda Devrimi Sergisi gibi birçok organizasyon
ve proje düzenledik, hatta bu sene 15.sini düzenlemeyi planladığımız
ancak pandeminin yayılmasının engellenmesi kapsamında alınan tedbirler
nedeniyle defile yapılmadan Aralık ayı içerisinde dijital ortamda
gerçekleştireceğimiz EİB Moda Tasarım Yarışmamızın “TECH-TILITY”
temasını da sürdürülebilirlik ve dijitalleşme çerçevesinde oluşturduk.
Sürdürülebilirlik alanında üyelerimiz arasında farkındalık
yaratmak amacıyla webinar etkinlikleri düzenliyoruz, yeni yılda da
düzenlemeye devam edeceğiz.
Birlik olarak dijitalleşmenin yeni normalde önemini kavradık, bu
doğrultuda üyelerimizin dijital altyapılarını geliştirmeyi
arzuluyoruz. 15 Temmuz- 14 Ağustos tarihleri arasında Uluslararası
Hazırgiyim Federasyonu ve Sourcing Journal İşbirliğinde, Foursource
E-Ticaret Platformunun altyapı desteğiyle gerçekleşen Global Apparel
Sourcing Expo dijital fuarına 30 üye firmamızın katılımına destek
olduk. Bu fuarın firmalarımızın için önemli bir deneyim olduğunu
düşünüyorum.
27-28 Ekim tarihlerinde 25 üye firmamızın katılımıyla Hollanda ve
çevre ülkelere yönelik bir sanal ticaret heyeti organize ettik. Diğer
pazarlarımızla ilgili de çalışmalarımız devam ediyor, fiziksel
fuarların/heyetlerin/seyahatlerin olmadığı bir dönemde, dijital
platformlar aracılığıyla müşterilerimize ulaşmayı hedefliyoruz.
2021 yılı faaliyetlerimiz de pandemi koşulları çerçevesinde
şekillenecek. Uzmanlara göre aşılama sürecinin başlamasıyla birlikte
2021 yılının ikinci yarısında hayatın yeniden normale dönmesi, seyahat
kısıtlamalarının kalkması bekleniyor. Dolayısıyla fiziksel
faaliyetlerimizi (fuarlar/heyetler) yılın ikinci yarısı için
kurgulamayı planlıyoruz.
Dijital platformlarda yer alma çalışmalarımız kapsamında çok önem
verdiğimiz projemizden söz etmek isterim. Markamızın ismi AHA
(AegeanHasApparel).
Pandemi nedeniyle Birliğimiz üyelerinin ve sektörün uluslararası
platformlarda tanıtımının yapılması amacıyla bir strateji belirlenmesi
ve vizyon oluşturulması projesi yürütüyoruz. Yeni yılda
kurgulayacağımız faaliyetlerin merkezinde bu projemiz yer alacak.
Avrupa’da da seyahat engellerinin kaldırılmasıyla birlikte
Birliğimizce her yıl düzenli olarak milli katılım organize edilen
Premiere Vision Manufacturing Paris fuarı eylül edisyonu ile yine
eylül ayında gerçekleşen Munich Fabric Start Sourcing fuarında
firmalarımızla birlikte yer almayı hedefliyoruz.
Yine önemli ihraç pazarlarımız arasında yer alan ülkelere yönelik
sanal ve fiziksel sektörel ticaret heyetleri organize etmeyi
planlıyoruz.
İspanya, sahip olduğu marka ve alım gruplarıyla küresel anlamda
hem çok büyük hem de EHKİB olarak ihracatımızda 322 milyon dolarla
birinci sırada yer alıyor.
Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği ve Ege Tekstil
ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği olarak Uludağ Tekstil
İhracatçıları Birliği iş birliğinde İspanya’ya bu sene sanal sektörel
ticaret heyeti düzenleyeceğiz.
2021 de önemli pazarlarımız arasında yer alan ABD pazarında da
aktif olmayı hedefliyoruz. Bu ülkeye yönelik olarak da sanal heyet
düzenlemeyi hedefliyoruz.
EİB 16. Moda Tasarım Yarışmamızı 2021 yılı ekim ayında fiziki
olarak gerçekleştirmeyi hedefliyoruz.
2021 yılında sektörümüzde yeni dönemin trend konuları
sürdürülebilirlik ve dijitalleşme konularında üyelerimizin
kapasitelerini geliştirmeye yönelik
faaliyetlerimiz/eğitimlerimiz/webinarlarımız devam edecek.
EHKİB olarak projelerimiz yeni yılda da devam edecek. Bildiğiniz
üzere Tekstil Mühendisliği Algısının Yükseltilmesi Projemiz gayet
başarılı ilerliyor. Başarılı gençlerimizin tekstil mühendisliği
bölümlerini tercih ettiklerini görüyoruz. Yeni yılda da projemizle
ilgili tanıtımlarımıza devam etmeyi hedefliyoruz. Projemizin güzel
çıktıları yeni projelere başlamak için bize motivasyon sağlıyor.
Sürdürülebilirlik ile ilgili gençlerimize yönelik yeni bir projemizi
de hayata geçireceğiz. Yeni yılda önceliklerimiz arasında olacak bir
proje.
Son olarak URGE projemiz ile ilgili bilgi vermek isterim.
Sürdürülebilir URGE projemiz kapsamında ocak ayında çevresel
sürdürülebilirlik danışmanlık faaliyetimize başlıyoruz. Bu kapsamda
projemizde yer alan hazırgiyim ihracatçısı 12 firmamızda çevresel
boyutların etki değerlendirmesinin yapılması, sera gazı emisyonlarının
hesaplanması gibi faaliyetler yürüteceğiz."

Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey