BASIN BÜLTENİ-B12 Creative Branding/Çiftçigüzeli: Ambalaj tasarımı tüketicilerin yüzde 68’inin satın alma kararını etkiliyor

  • 09.09.2020 13:15

Bir ürünü satın alırken tüketicilerin satın alma kararını
etkileyen birçok faktör bulunuyor. Bu faktörlerin başında ise ambalaj
geliyor. Yapılan araştırmalar ambalaj tasarımının, alışverişlerini
süpermarket ve alışveriş merkezlerinden yapan tüketicilerin yüzde
68’inin satın alma kararlarını etkilediğini gösteriyor. Yenilikçi
yapısı ve ödüllü ambalaj tasarımlarıyla sektörde fark yaratan B12
Creative Branding’in Kurucusu ve Kreatif Direktörü Bürkan
Çiftçigüzeli, tüketicinin satın alma süreçlerinde ambalaj tasarımının
etkisi ile ilgili değerlendirmelerde bunularak ambalaj değişimi ile
satışları yüzde 100’e varan oranda artırmanın mümkün olduğunu
vurguladı.
En etkin ve ekonomik pazarlama araçlarından biri olan ambalaj
içerisinde ürün ile ilgili bilgi veren etiketleri, rengi ve tasarımı
ile tüketicilerin bir ürüne yönelik satın alma tutum ve davranışını
etkilemede büyük rol oynuyor. Pazarlama sektöründe fark yaratmanın
önemli etkenlerinden biri olan ambalaj tasarımı, tüketicilerin
zamanının her anının çok değerli olması ve bilinç artışının etkisiyle
gün geçtikçe daha da önemli hale geliyor.
Uluslararası hakemli bilimsel dergi Journal EMI’de yayımlanan
“Tüketici satın alma karar sürecinde ambalajın yeri ve önemi ”* adlı
makale kapsamında 100 katılımcıdan anket yolu ile elde edilen veriler
sonucunda günlük ve haftalık alışverişlerini çoğunlukla süpermarket
ve alışveriş merkezlerinden yapan tüketicilerin yüzde 68’i alışveriş
kararlarında ambalajın rengine dikkat ederek, ambalajın renginin satın
alma kararlarını etkilediğini belirtiyor. Araştırmada katılımcıların
yüzde 48’i ambalajın renginin kalite göstergesi olduğunu düşünüyor.
Ambalajın renginin yanı sıra taşıma ve kullanım kolaylığı ile rahatça
açılıp kapanabilir olması, kilitli kapak sistemi gibi özellikleri de
katılımcılar için tercih sebepleri arasında yer alıyor. Bu doğrultuda
katılımcıların yüzde 66’sı ise sadece ambalajı güzel olduğu için bir
ürünü denemek isteyebileceklerini dile getiriyor.

“Ürünlerin kalite algısı ambalaj ile doğru orantılı”

Satın alma kararında reklam ve iletişim çalışmalarının çok önemli
bir etkisi olsa da tüketicinin yüksek oranda rafa geldiğinde kararını
verdiğini belirten B12 Creative Branding Ajansı Kurucusu ve Kreatif
Direktörü Bürkan Çiftçigüzeli, “Bu karar süresinin araştırmalarda
ortalama 3 saniye olduğunu görüyoruz. Bu kadar kısa sürede ambalaj en
etkili faktör oluyor. Ambalajın da etkisiyle insanlar markalarla
duygusal bağ kuruyor. Misafiri geldiğinde aldığı ürünün yemek
masasında dekoratif bir obje gibi durmasını isteyebiliyor. Satın
aldığı ürünün ambalajını açarken kendisini özel hissetmek istiyor.
Yani doğru bir ambalaj her zaman tercih sebebi oluyor. Yine başka bir
araştırmada, her 3 tüketiciden birisinin ürünün ambalajına bakarak
satın alma yaptığı belirtiliyor. Tüketiciler rafa gittiğinde
karşılarına onlarca çeşit ürün, kampanya ve marka çıkıyor. Bu
karışıklığı azaltmak ve öne çıkabilmek için marka olarak bir
duruşunuzun olması gerekiyor. Bugün ülkemizde katma değerli ürünlerden
bahsediliyor. Ürünlerin kalite algısını değiştirmek için tüm iletişim
kanallarını düşündüğünüzde en az maliyetle, en yüksek değeri
yansıtabileceğiniz yer ise ambalaj tasarımıdır. Artık herhangi bir
ürünü iyi üretebilmek yetmiyor. Bunu nasıl bir marka vaadi ve nasıl
bir tasarım ile sunduğunuz tüketici tarafından çok daha fazla
önemseniyor” dedi.

“Ambalaj değişimi ile satışları yüzde 100 artırmak mümkün”

Bürkan Çiftçigüzeli, yalnızca ambalaj değişimi ile satışlarını
yüzde 30’lardan yüzde 100’lere kadar artıran marka örneklerinin
çoğaldığını belirtiyor. Ambalaj tasarımı pazarında farklılaşmak ve
rafta dikkat çekmek için ilgi çekici tasarımlara sahip, kullanım
kolaylığı sağlayan ambalajlar gerektiğini açıklayan Çiftçigüzeli, şu
açıklamalarda bulundu: “Taşıma ve saklama kolaylığı gibi pratik
yararlar sunan ambalajlar tüketici cephesinde bir tercih sebebi
oluyor. Özellikle gıdada hijyenik, koruma sağlayan ambalajlar
tüketicide güven yaratıyor ve satışlara olumlu yansıyor. Ambalaj
tasarımı, B12 Creative Brandingolarak uzun yıllardır üzerinde
çalıştığımız ve ödüller aldığımız bir tasarım disiplini. Aynı zamanda
ajansımızın da en önemli çalışma alanlarından birisi. Ekip olarak
gerek yurt içi gerekse yurt dışında gittiğimiz her yerde mutlaka bir
raf gezisi yapıyoruz. Farklı bulduğumuz ambalaj tasarımlarını hep
birlikte inceliyoruz. Örneğin yeni yaptığımız bir tasarımımızı henüz
Türkiye’de görememişken yurt dışında görmemiz bizi hem mutlu etmiş hem
de şaşırtmıştı. Bunun yanı sıra düzenli olarak takip ettiğimiz
yayınlar ve bloglardaki çalışmaları da bu kapsamda mutlaka
değerlendiriyoruz. Her tasarım projesini ofisimizde heyecanla
karşılıyor, konu ile ilgili rakipleri bizzat yerinde market raflarında
inceliyor ve onlar hakkında bilgi topluyoruz. Rakip analizleri ve raf
analizlerimizi yaparken bunların Türk tüketicisi tarafında nasıl bir
sahiplenme yaratacağına bakıyor ve bazı etkileri ölçmeye çalışıyoruz.
Doğru olduğuna inandığımız tüm tasarım unsurlarını mutlaka sunuyoruz.”
* Tüketici satın alma karar sürecinde ambalajın yeri ve önemi
isimli makalenin yazarı: Filiz Özen – Makalenin yayımlandığı yer:
Journal EMI: International Journal of Entrepreneurship and Management
Inquiries (Girişimcilik ve Yönetim Soruları olarak Türkçeye
çevirebileceğimiz uluslararası hakemli ve uluslararası indeksli
bilimsel bir dergi) / Cilt 2 / Sayı 3 / 139-151



Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey