BASIN BÜLTENİ-AOSB sanayici için cazibesini koruyor

  • 06.12.2019 13:15

Ortak Akıl Toplantıları’nın 23’üncü durağı Adana Hacı Sabancı
Organize Sanayi Bölgesi oldu. Turkishtime ve Halkbank ortaklığıyla
düzenlenen toplantının moderatörlüğünü Prof. Dr. Ercan Gegez üstlendi.
17 milyon metrekarelik bir alanda yer alan AOSB, tarıma elverişli
olmayan bir alan üzerinde kurulmasının verdiği avantaj ile yakın
zamanda genişleyerek yaklaşık 25 milyon metrekarelik bir alan ile
Türkiye’nin en büyük OSB’lerinden biri olmaya aday.
Turkishtime ve Halkbank’ın organize sanayi bölgelerinde
gerçekleştirdiği “Ortak Akıl Toplantıları”nın 23’üncüsü Adana Hacı
Sabancı Organize Sanayi Bölgesi’nde (AOSB) yapıldı. Prof. Dr. Ercan
Gegez’in moderatörlüğünde düzenlenen toplantıda, Adanalı sanayiciler
ile AOSB'nin potansiyelleri, sorunları ve alınması gereken önlemler
tüm detayları ile masaya yatırıldı.
AOSB Ortak Akıl Toplantısı’na AOSB Yönetim Kurulu Başkanı Bekir
Sütcü, Halkbank KOBİ Pazarlama 2. Daire Başkanı Özer Torgal, Altınbaş
Üniversitesi, İktisadi ve İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dekanı /
Turkishtime Toplantı Moderatörü Prof. Dr. Ercan Gegez, AOSB Yönetim
Kurulu Başkan Vekilli / Adana Mensucat San. Tic. A.Ş. Yönetim Kurulu
Başkanı Ömer Kaya, AOSB Yönetim Kurulu Üyesi / Ako Mermer Kablo
Taşımacılık San. Tic. Ltd. Şti. Yönetim Kurulu Üyesi Yusuf Kara, AOSB
Yönetim Kurulu Üyesi / EMS Onatça Plastik Ltd. Şti. Yönetim Kurulu
Başkan Yardımcısı Selahattin Onatça, AOSB Yönetim Kurulu Üyesi / Expel
İlaç San. Mak. Tic. Ltd. Şti. Yönetim Kurulu Başkanı M. Nedim
Büyüknacar, Norm Mühendislik Makina San. Taah. ve Tic. Ltd. Şti.
Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Fidan, AOSB Bölge Müdürü Ersin Akpınar,
Bilici Holding Yönetim Kurulu Üyesi Süleyman Bilici, Gizir A.Ş.
Yönetim Kurulu Üyesi Ali Cenk Gizir, Demirağlar Orman Ürünleri San. ve
Tic. Ltd. Şti. Genel Müdür Yardımcısı Cumhur Demirağ, Kastamonu
Entegre Ağaç San. Tic. A.Ş. Fabrika Direktörü Ergin Turan, Panel
Elektrik Hidr. Mak. San. Tic. Ltd. Şti. Genel Müdürü Hamit
Yüzereroğlu, Oğuz Tekstil San. ve Tic. A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı
İsrafil Uçurum, Transformatör Elektromekanik San. Tic. Ltd. Şti. Genel
Müdür Yardımcısı (Teknik Koordinatör) Hakkı Mert Dağsuyu, Ulusoy
Tekstil San. Tic. A.Ş. Genel Müdürü Mehmet Ulusoy, Zahit Alüminyum
San. ve Tic. A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Zahit Balbay ve Turkishtime
Yönetim Kurulu Başkanı Filiz Özkan katıldı.
Adana’nın sanayide sahip olduğu gücü 42 yıldan bu yana daha da
derinleştiren AOSB, kesintisiz üretimi ve gelişimiyle Türk sanayisinin
güneydeki üretim üssü konumunda. Türkiye’de bulunan 330 OSB arasında
fiziki şartlar, hacim, büyüklük ve ticari kapasitesi ile ilk altı OSB
içinde yer alan AOSB, 17 milyon metrekarelik bir alanda faaliyet
gösteriyor. “Sanayicilerin kendilerini farklı hissedecekleri,
yenilikçi bir OSB olmak” vizyonu ile alt ve üst yapıda iyileştirmelere
giden AOSB, tarıma elverişli olmayan bir alan üzerinde kurulmasının
verdiği avantajla yakın zamanda genişleyerek yaklaşık 25 milyon
metrekarelik bir alan ile Türkiye’nin en büyük OSB’lerinden biri
olmaya aday.

40 bin kişiye istihdam imkânı

Şu anda yaklaşık 500 firmanın yer aldığı AOSB, 40 bin kişiye
istihdam imkânı sağlarken bu rakam, Adana’daki toplam istihdamın yüzde
15’ini ifade ediyor. Yıllık yaklaşık 2 milyar dolarlık ihracatın
gerçekleştiği Adana’da söz konusu rakamın 1.2 milyar doları AOSB’de
yer alan sanayiciler tarafından gerçekleşiyor.
Yatırımcı için birçok lojistik imkânı bir arada sunan AOSB, Adana
Havalimanı’na 28 kilometre, Mersin Limanı’na 98 kilometre, İskenderun
Limanı’na 80 kilometre, Yumurtalık Limanı’na 40 kilometre, Ceyhan
Enerji İhtisas Endüstri Bölgesi’ne 31 kilometre mesafede yer alıyor.
Bölgenin güneyinde D-400 Devlet Karayolu ve TCDD Demiryolu’na ait
İndirme Bindirme İstasyonu ve TEM Otoyolu’nun yer alması, buradaki
sanayicilere lojistik anlamda ciddi bir üstünlük sağlıyor.
Meslek Yüksekokulu ve Teknik Lise ile sanayicilerin ara eleman
ihtiyacının karşılanmaya çalışıldığı Adana Hacı Sabancı OSB,
yatırımcısına sunduğu imkânlarla da cazibe merkezi olma özelliğini
koruyor. Bünyesinde yer alan ticaret merkezi, kamu kampüsü, proje
ofisi, banka şubeleri, sağlık ocakları, polis merkezi, itfaiye,
alışveriş merkezi, 122 Acil Servis, SGK Merkez Müdürlüğü, noter, İŞKUR
şubesi, Gümrük Müdürlüğü, camileri ve eğitim hizmetleri ile başlı
başına bir kenti andıran AOSB, sanayicilere günlük işlerini bölge
içerisinde yapabilecekleri her türlü imkânı sunuyor.

Adana Hacı Sabancı OSB’yi geleceğe taşıyacak 10 parametre

Toplantıda, Adana Hacı Sabancı OSB’nin hızla değişen küresel
rekabet koşullarında güçlü bir oyuncu olabilmesi ve potansiyellerini
ortaya koyabilmesi için bölge sanayicilerinin katılımlarıyla aşağıdaki
10 parametrede görüş birliğine varıldı.

1- Kalifiye ve yetişmiş elemanın desteklenmesi

Türkiye’de insan kaynakları ciddi bir problem olarak
değerlendiriliyor. Söz konusu tablo ile önümüzdeki 15 yıl içinde
sanayi için nitelikli bir istihdam bulma şansı olmayacağı öngörülüyor.
Bu nedenle, endüstri meslek liselerinin ve üretimde çalışacak tüm
mühendisliklerin sanayideki iş birliği staja dayalı olmalı (en az 1
yıl) ve bu mecbur koşulmalı.

2- Teşviklerin yeniden revize edilmesi

Verilen teşviklerin ilelebet olmaması, bu anlamda devletin
stratejik sektörleri belirlemesi şart. İlk başta ikamesi olan
sektörleri seçmek gerekiyor. Bunu belirledikten sonra da teşvik,
bölgesel değil sektörel olmalı. Stratejik bir yatırımı İstanbul’da
yapan da Adana’da yapan da Erzurum’da yapan da aynı teşvikten
yararlanıyor olması lazım. Bu noktada yöresel teşviklerin
kaldırılması bekleniyor.

3- Ulaşım ve lojistik imkânların iyileştirilmesi için‘Uydukent’
kuruluşu

Şehir merkezinden AOSB’ye toplu taşıma imkânının bulunmaması
bölgede çalışmanın cazibesini perdeliyor. Bu nedenle servislerin yanı
sıra ulaşımda toplu taşıma alternatifinin de sunulması gerekiyor.
Ayrıca toplu ulaşımdan sonra OSB içerisinde de -alanın büyüklüğü
sebebiyle yaya olarak ilerlemek zor olduğu için- personelin ulaşımını
kolaylaştırmak adına çalışmaların yapılması bekleniyor. AOSB’ye
ulaşımı kolaylaştırmak adına “Uydukent” yapılması önerisi söz konusu.
Bu gerçekleşirse çalışanların AOSB’ye ulaşımının kolaylaşacağı
belirtiliyor.

4- Üretimde çalışmanın cazibesi artırılmalı

Üretimde çalışacak endüstri meslek liseleri ve üretim
mühendislerinin çalışma yılları, SGK’dan emekli olurken çalışma yılına
dahil edilerek, diğer sektörlere karşı üretimde çalışmak, cazip hale
getirilmeli. SGK üzerinden sağlanan erken emeklilik opsiyonu üretime
bir destek olabilir.

5- Sanayi envanterinin doğru ele alınıp, yöresel kalkınma planının
hazırlanması

Her sanayici, sanayi sicil belgesi alıyor. Tüm bilgiler,
belgelerde var fakat bunları okuyacak merkezi bir sistem bulunmuyor.
Sanayi Teknoloji Müdürlüğü’nün 81 il için hazırlamış olduğu 81 tane
sanayi envanteri bulunuyor fakat verileri okuyacak yetkin personel ve
sistem eksikliği söz konusu. Bu eksikliğin bir an önce giderilmesi
yönündeki beklentiler giderek artıyor. Öte yandan bölgesel ya da yerel
olarak bir kalkınma planının yapılmasının Adana’ya ivme kazandıracağı
düşünülüyor.

6- Ar-Ge ile ilgili bir takım kolaylıkların sağlanması

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından Ar-Ge merkezi statüsüne
kavuşabilmek ve Ar-Ge teşviklerinden faydalanabilmek için en az 15
kişiyi istihdam ettirme şartı aranıyor. Oysaki AOSB’deki birçok
firmanın 15 kişiyi istihdam ettirecek bir Ar-Ge çalışması henüz söz
konusu değil. Bölge sanayicileri her fırsatta bu sayının aşağıya
çekilmesinin altını çiziyor. Buna ek olarak Ar-Ge ile ilgili
TÜBİTAK’ın tüm teşviklerinin özellikle üretim noktasında artırılması
ve personel sayılarının azaltılması gerektiği düşünülüyor.

7- Finansa ulaşımın kolaylaştırılması

Kredilerde destek bekleyen AOSB’de yer alan sanayiciler, Türkiye
ekonomisine artı değer sağlayan bir bölge olarak gerek bankalar
gerekse de devlet nezdinde finans anlamında desteklenmeyi bekliyor.
Diğer yandan kendi kaynağı ile alt ve üst yapı çalışmalarını sürdüren
bölge, kaynağa erişim noktasında sesini duyurmaya çalışıyor.

8- İhracat ve markalaşma için kolektif çalışma

Marka ve ihracatın bir arada düşünülmesi gerekiyor. Marka olmadan
ihracat, ihracat olmadan da marka olamıyorsunuz. Bu anlamda birlik
olup, bir pazarlama şirketi kurarak, hem kolayca bir marka
oluşturmanın hem de ihracatın yolu açılabilir. İhracat ve markalaşma
için kolektif çalışmaya ihtiyaç duyuluyor.

9- Sürdürülebilir enerji kaynaklarının göz ardı edilmemesi

AOSB güneş enerjisi kullanımı ile kendi kaynağından yararlandığı
gibi Türkiye’yi GES’e de (Güneş Enerji Santralleri) yönlendiriyor. Bu
anlamda bölge sanayicisi sürdürülebilir enerji kaynaklarının
desteklenmesi gerektiği noktasında hem fikir.

10- Girişimcilerin desteklenmesi

Adana’da bir ekosistem kurulmadığı gibi girişimciler de
desteklenme noktasında sıkıntı yaşıyor. Bu anlamda Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı’nın yapısının değişmesi yönünde bir beklenti söz konusu.
Üretime yönelik, daha hiyerarşik değil lokale nasıl daha fazla
yayılıra bakılmalı. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı çatısı altında yer
alan Merkezi Genel Verimlilik Müdürlüğü’nün AOSB bünyesine alınmasının
daha faydalı olacağı vurgulanıyor.

Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey