'Torba Tasarı' BMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda kabul edildi

  • 24.10.2017 06:37

Kamuoyunda "torba tasarı" olarak bilinen, Bazı Vergi Kanunları ile
Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda kabul edildi.
Tasarıya eklenen maddeyle, "Günün Yirmi Dört Saate Taksimine Dair
Kanun'da", "Başlangıç ve bitiş tarihleri belirtilmek ve bir saati
aşmamak şartıyla yaz saati uygulamaya Bakanlar Kurulu yetkilidir"
hükmü, "Bakanlar Kurulu bir saati aşmamak kaydıyla ileri saat
uygulaması yapmaya yetkilidir" şeklinde değiştirildi.
Maliye Bakanı Naci Ağbal'ın sunumundan sonra yaklaşık 2 hafta
süren maratonun ardından, çok sayıda farklı düzenlemeyi içeren tasarı,
değişiklik önergeleriyle kabul edildi.
Tasarıyla Telgraf ve Telefon Kanunu'nda değişiklik yapılarak
hazine payı, evrensel hizmet katkı payı ve Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurumunun masraflarına katkı payı uygulamasında tereddütlere
ve ihtilaflara neden olan konuları çözüme kavuşturacak yeni bir sistem
kurulacak.
İmtiyaz sözleşmeleri kapsamında yetkilendirilen işletmecilerin
ödemekle yükümlü olduğu kurum masraflarına katkı payının matrahı,
işletmecilerin yıllık net satışları olarak belirlenecek.
Buna göre, kurum tarafından sayısı sınırlandırılarak ulusal çapta,
kamuya açık mobil elektronik haberleşme hizmeti sunmak üzere imtiyaz
sözleşmeleri veya yetkilendirilen işletmeciler, aylık brüt
satışlarının yüzde 15'ini Hazine payı olarak ödeyecek.
Yetkilendirilen işletmecilerin şebekeleri üzerinden elektronik
haberleşme hizmeti sunmak üzere yetkilendirilen diğer işletmeciler,
aylık brüt satışlarının yüzde 15'ini Hazine payı olarak ödemede
bulunacak.
Kurum tarafından hava taşıtlarında GSM veya IMT-2000/UMTS
standartlarında mobil elektronik haberleşme hizmeti sunmak üzere
yetkilendirilen işletmeciler de söz konusu hizmet kapsamındaki aylık
brüt satışlarının yüzde 15'ini Hazine payı olarak ödeyecek.
Hazine payının süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde,
payın bir katı tutarında cezai şart uygulanacak.
Süresinde ödenmeyen Hazine payı, evrensel hizmet katkı payı, kurum
masraflarına katkı payı tutarları ile bunlara bağlı gecikme faizi ile
ilgili olarak uluslararası tahkim de dahil her türlü yargı organında
açılacak davalarda husumet kuruma yöneltilecek.
Köy Kanunu'na göre satışı yapılan taşınmazlarla ilgili olarak,
belirlenen süre içerisinde binalarını yapmayan ya da taksitlerini
ödemeyen hak sahipleri ile 31 Aralık 2020 tarihinden önce süreleri
dolacak hak sahiplerine, binalarını yapmaları veya taksitlerini
ödemeleri amacıyla 31 Aralık 2020 tarihine kadar ek süre verilecek.
Ancak bu süre içerisinde de hak sahiplerinin binayı yapmaması veya
taksitleri ödememesi durumunda, bu taşınmazlar köy tüzel kişiliği
adına, tüzel kişiliğini kaybeden köylerde ise ilgili belediye adına
resen tapuda tescil edilecek.
Tasarıyla, "terk edilmiş gemiler" ya da sahibi belli olsa bile
"üzerinde takyidat bulunan terkedilmiş gemiler" sorunu gideriliyor.
Buna göre, liman başkanlığı idari sorumluluk sahasında can, mal,
çevresel risk taşıyan, seyir ve seferin selametine engel olabilecek
vaziyette karaya oturan, yan batık, batık, terk edilmiş veya atıl
halde bulunan gemileri ve eşyasını çıkaracak ya da bulunduğu yerden
kaldıracak. Bu süre 45 günden fazla olamayacak.
Belirlenen müddet, gemi yabancı bayraklı ise geminin sicile
kayıtlı olduğu devletin ilgili makamlarına, donatana ve kaptana
bildirilecek bu kişilerin adresleri bilinmiyorsa herhangi bir
uluslararası denizcilik bülteninde ilan edilecek. Gemi Türk bayraklı
ise donatan veya kaptana bildirilecek. Bu kişilerin adresleri
bilinmiyorsa yurt düzeyinde dağıtımı yapılan ve tirajı 100 binin
üzerinde olan gazetede ilan edilecek.
Tayin edilen süre içinde, bildirimde bulunulanlara ulaşılamaması
veya ulaşılsa dahi ilgililer tarafından geminin çıkarılmasından ya da
bulunduğu yerden kaldırılmasından imtina edilmesi halinde liman
başkanı, gemi ve eşyasını çıkarmaya, çıkarttırmaya, kaldırmaya,
kaldırtmaya, imha ettirmeye, satmaya ve sattırmaya yetkili olacak.
Tasarıyla CD, DVD, ses kaseti gibi taşıyıcı materyaller ile fikir
ve sanat eserlerinin çoğaltılmasına yarayan her türlü teknik cihazı
imal ve ithal eden kişilerden, yüzde 3'ü geçmemek üzere Bakanlar
Kurulu kararıyla belirlenen oranlar çerçevesinde yapılan kesintilerin
aktarılacağı kurumda değişiklik yapılacak.
Mevcut düzenlemede, kesintilerin dörtte biri genel bütçeye, dörtte
üçü ise Kültür ve Turizm Bakanlığında oluşturulan özel hesaba
aktarılırken tasarıyla, özel hesap uygulaması kaldırılacak. Kültür ve
Turizm Bakanlığı, bundan sonra kültürel ve sanatsal faaliyetlerin
yürütülmesi çalışmalarını kendi bütçesinden karşılayacak.
Kamu alacaklarının yurt dışında bulunan vatandaşlar veya yabancı
uyruklu kişiler tarafından yurt dışı bankaların banka kartı ve benzeri
kartları ile ödenmesinde aracılık yapacak yurtiçi bankalar,
katlanacağı giderler için komisyon alabilecek.
Tasarıyla, konuşma, internet, yayıncılık gibi haberleşme
hizmetlerinde farklı farklı olan özel iletişim vergisi oranları her
bir hizmet için yüzde 7,5 olarak aynı oranda belirlenecek.
Tasarıyla, Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans
Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun'da değişiklik yapılarak,
bayiliklere ilişkin ibareler madde metninden çıkarılıyor. Böylece
bayiliklerin verilmesine ilişkin tereddütlerin giderilmesi
amaçlanıyor. Bayilik verme işlemlerinin tamamı veya bir kısmı başbayi
tarafından gerçekleştirilebilecek.
İlgili kanunda tanımlanan şans oyunları ile düzenlenen yarışma ve
çekilişlerde kazanılan ikramiyeler için uygulanan yüzde 10
nispetindeki veraset ve intikal vergisi oranı yüzde 20 olarak
uygulanacak.
Gayrimenkul sermaye iratlarına yönelik mükelleflerin gerçek
giderlerine karşılık olmak üzere hasılatlarının yüzde 25'i oranında
uygulanan götürü gider oranı yüzde 15'e düşürülecek.
Tasarıyla, çalışanların ücretlerinin 2017 yılı eylül, ekim, kasım
ve aralık aylarında bin 404 liranın altına düşmesi nedeniyle
ücretlerinde meydana gelen azalışı telafi etmek amacıyla Gelir Vergisi
Kanunu'na geçici madde ekleniyor. Buna göre, gerek bekar ve çocuksuz
asgari ücretliye gerekse net ücreti bin 404 liranın altına düşecek
ücretlilere, elde edecekleri net ücretleri bin 404 lirayı tamamlayacak
şekilde ilave asgari geçim indirimi sağlanacak.
Vergi mükellefinin ilk tebliğ adresi MERNİS'te kayıtlı yerleşim
yeri olacak.
Vergiye gönüllü uyumun artırılması amacıyla mükelleflere verilen
hizmetlerin elektronik ortama taşınması ve vatandaşların vergi
dairelerine gitmeksizin iş ve işlemlerini elektronik ortamda
yapabilmesi, ayrıca kayıt dışılıkla mücadelede etkinliğin artırılması
kapsamında elektronik ticaretin kavranmasına yönelik gerekli
düzenlemeleri yapma hususunda Maliye Bakanlığına yetki verilecek.
Mükelleflerin ikametgah adresi değişikliklerini vergi dairelerine
bildirme zorunluluğu kalkacak.
Tasarıyla vergi muafiyeti tanınan vakıflar ile kamu yararına
çalışan derneklere ait yükseköğretim yurtlarında barınan öğrenciler ve
Kredi ve Yurtlar Kurumuna ait yurtlarda barınan öğrenciler
ayrıştırılarak, ihtiyaç sahibi öğrencilerin eğitimlerini tamamlamaları
için kuruma ait yurtlardaki öğrencilerin barınmalarının önündeki süre
kısıtlaması kaldırılacak.
Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) Kanunu'na eklenen hükümle taşıtın
teslimi, ilk iktisabı ve ithalinde, hesaplanacak özel tüketim vergisi
(ÖTV) hariç, KDV matrahını oluşturan değerler "taşıt değeri" olarak
tanımlanacak.
Tasarıyla otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtları ve benzerlerinin
vergilendirme usulü değiştirilerek, mevcut vergilendirme ölçütlerine
taşıt değeri de eklenecek. Bu araçlarda MTV için uygulanacak yeniden
değerleme oranı 1300 cc altı araçlar için yüzde 15, 1300 cc üstü
araçlar için ise yüzde 25 olarak uygulanacak.
Buna göre, MTV 1300 cc ve aşağısı araçlar için fiyatı 40 bini
aşmayanlarda (1-3 yaş arası) 743 lira, fiyatı 40-70 bin lira arası
olanlarda 817 lira, fiyatı 70 bini aşanlarda 892 lira olarak
uygulanacak.
MTV, 1300 cc-1600 cc arası araçlar için fiyatı 40 bini
aşmayanlarda (1-3 yaş arası) bin 294 lira, fiyatı 40-70 bin lira arası
olanlarda bin 423 lira, fiyatı 70 bini aşanlarda bin 553 lira olacak.
MTV, 1601 cc-1800 cc arası araçlar için, fiyatı 100 bini
aşmayanlarda (1-3 yaş arası) 2 bin 512 lira, fiyatı 100 bini aşanlarda
2 bin 741 lira 1801 cc-2000 cc arası araçlar için fiyatı 100 bini
aşmayanlarda (1-3 yaş arası) 3 bin 957 lira, fiyatı 100 bini aşanlarda
4 bin 317 lira 2001 cc-2500 cc arası araçlar için fiyatı 125 bini
aşmayanlarda (1-3 yaş arası) 5 bin 936 lira, fiyatı 125 bini aşanlarda
6 bin 476 lira olarak uygulanacak.
MTV, 4001 cc ve yukarısı araçlar için, fiyatı 475 bini
aşmayanlarda (1-3 yaş arası) 32 bin 431 lira, fiyatı 475 bini
aşanlarda 35 bin 379 lira olacak.
Otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtları ve benzerlerine ait vergi
tutarlarının Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Birliği
tarafından her yılın ocak ayında ilan edilen kasko sigortası
değerlerinin yüzde 10'unu aşması halinde, taşıtlara ait vergi
tutarlarını, bir önceki satırdaki aynı yaş grubunda bulunan taşıtlara
isabet eden vergi tutarı olarak belirlemeye, bu oranı yüzde 4'e kadar
indirmeye ve kanuni oranına kadar artırmaya Bakanlar Kurulu yetkili
olacak.
Tasarıda, 31 Aralık 2017 tarihinden önce kayıt ve tescil edilen
araçlar için 1 Ocak 2018'den itibaren uygulanacak MTV'ye ilişkin
bilgiler de yer alıyor.
Buna göre MTV, 1300 cc ve aşağısı araçlar (1-3 yaş) için 743
lira, 1301 cc-1600 cc arası araçlarda bin 294 lira, 1601 cc-1800 cc
arası araçlarda 2 bin 284 lira, 1801 cc-2000 cc arası araçlarda 3 bin
598 lira, 4001 cc ve yukarısı araçlarda 29 bin 483 lira olacak.
Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edilen, Bazı Vergi Kanunları ile
Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı ile vergi miktarlarında olduğu gibi taşıt değerlerinin
de her yıl yeniden değerleme oranında artırılmasına imkan sağlanacak.
Bakanlar Kuruluna taşıt değerlerini ayrı ayrı veya birlikte
yeniden belirleme yetkisi verilecek. Bu hesaplamalardaki küsuratların
ne kadarının dikkate alınmayacağına ilişkin belirleme yapılacak.
Tasarıyla, otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtları ve benzerlerinin
vergilendirme usulünün kanunla değiştirilmesine bağlı olarak mevcut
tarifenin, 31 Aralık 2017 tarihinden önce kayıt ve tescil edilmiş
taşıtlar için uygulanmasını sağlamak üzere düzenleme yapılacak.
Değerli Kağıtlar Kanunu'nda değişiklik yapılmak suretiyle, değerli
kağıtlar Maliye Bakanlığının muvafakati ile kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşlarınca hazırlanıp basılabilecek veya elektronik belge
olarak düzenlenebilecek.
Gümrük Vergisinden muaf ürünler için muafiyetler kaldırılarak,
bunun yerine vergi had ve nispetleri sıfır olarak belirlenecek. Ayrıca
Bakanlar Kuruluna, Gümrük Giriş Tarife Cetveli'nde yer alan eşyaların
gümrük vergisi had ve nispetlerini yüzde 50'ye kadar yükseltme, sıfıra
kadar indirme veya cetveldeki had ve nispetleri yüzde 50'sine kadar
artırma yetkisi verilecek.
Tasarıyla, Damga Vergisi Kanunu'nda değişiklik yapılarak, maktu
ile nispi damga vergilerinin artırılması ve indirilmesine ilişkin
Bakanlar Kuruluna verilen yetkinin, kağıt türleri itibarıyla birlikte
veya ayrı ayrı kullanılması sağlanacak.
Aynı kanunda yapılan bir diğer düzenlemeyle, kamu özel iş birliği
projelerinin finansmanı için yurt dışında ihraç edilen menkul kıymet
karşılığında fon temin etmek üzere kurulan özel amaçlı kuruluşların,
bu fonları proje yüklenicisi firmalara kullandırmasına ilişkin
düzenlenen kağıtlar ile bunların teminatı ve geri ödenmesine ilişkin
işlemler nedeniyle düzenlenen kağıtlara damga vergisi istisnası
sağlanacak. Bu kağıtlar Harçlar Kanunu'nda yapılacak düzenlemeyle
yargı harcı dışındaki harçlardan da istisna olacak.
Kurumlar Vergisi Kanunu uyarınca transfer fiyatlandırması ile
ilgili yöntem belirleme anlaşmalarında (Peşin Fiyatlandırma
Anlaşmaları) alınan 57 bin TL harç kaldırılacak.
Merkez Bankası, gerçek ve tüzel kişilerin döviz pozisyonunu
etkileyen işlemlerini izlemek amacıyla belirleyeceği gerçek ile tüzel
kişilerden her türlü bilgi ve belgeyi isteyebilecek.
Merkez Bankası, bilgi ile belgelerin kapsamı, toplanması ve
izlenme yöntemi, doğruluğunun denetimi, paylaşımı, destek hizmeti
temini de dahil usul ve esasları belirleyecek.
İstenen bilgi ve belgelerin verilmemesi, gerçeğe aykırı verilmesi
ya da usule uygun olmayan biçimde verilmesi, adli suç olarak
düzenlenecek. Bu suçu işleyen kişiler ile tüzel kişilerin görevli ve
ilgilileri hakkında bin günden iki bin güne kadar adli para cezası
uygulanacak.
Tasarıyla, Emlak Vergisi Kanunu'na geçici madde eklenerek, takdir
komisyonlarınca 2018 yılı için takdir edilen asgari ölçüde arsa ve
arazi metrekare birim değerlerinin, 2017 yılında uygulanan birim
değerlerin belirli bir yüzdesini geçmemesi sağlanacak.
Buna göre, takdir komisyonlarınca 2017 yılında 2018 yılı için
takdir edilen asgari ölçüde, arsa ve arazi metrekare birim
değerlerinin 2017 yılı için uygulanan birim değerlerinin yüzde
50'sinden fazlasını aşması durumunda, 2018 yılına ilişkin bina ve
arazi vergi değerlerinin hesabında, 2017 yılı için uygulanan asgari
ölçüde arsa ve arazi metrekare birim değerlerinin yüzde 50 fazlası
esas alınacak.
2019, 2020, 2021 yıllarında bina ve arazi vergisi matrahları ile
asgari ölçüde arsa ve arazi metrekare birim değerleri, bu şekilde
belirlenen değerler üzerinden hesaplanacak.
Emlak vergisi değeri veya asgari ölçüde arsa ve arazi metrekare
birim değerleri esas alınarak uygulanan vergi, harç, diğer mali
yükümlülükler için de bu değerler dikkate alınacak.
Mevsimlik tarım işçisi olarak bir başka ilde çalışmak amacıyla
geçici yer değiştirenlerin kimlik bildirimleri, bu kişilerin
yaşadıkları geçici yerleşim alanlarında doğrudan kolluk kuvvetlerince
alınacak.
Vakıflar Genel Müdürlüğü, sadece mazbut vakıflar ile temsilen
yönetilen mülhak vakıflara ait kültür ve tabiat varlıklarının
korunması ve değerlendirilmesiyle yetkili kılınacak.
Genel Müdürlüğün denetiminde bulunan mülhak vakıflara ait taşınmaz
kültür ve tabiat varlıklarının korunmasını, değerlendirilmesini,
Koruma Kurulu kararı alındıktan sonra yöneticileri yürütecek.
Diğer kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerin
mülkiyetinde bulunan taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının korunma
ile değerlendirilmesini ise Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanunu'na uygun olarak kendileri sağlayacak.
Tasarıyla, Türk Sivil Havacılık Kanunu'nun "Güvenlik tedbirleri"
başlıklı maddesi, "Milli Sivil Havacılık Güvenlik Kurulu ve havacılık
güvenliği" şeklinde içeriği de geliştirilerek yeniden düzenlenecek.
Buna göre, tüm sivil havacılık faaliyetleri ile sivil havacılık
tesis ve eklentilerinin yasa dışı eylemlere karşı korunması amacıyla
uluslararası uygulamalara uygun olarak gereken mevzuatı hazırlamak,
denetlemek, uygun eğitimlerin alınmasını sağlamak ve Türkiye'yi
uluslararası kuruluşlar nezdinde temsile Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Bakanlığı yetkili olacak. Bakanlık, bu görevini öncelikle
İçişleri Bakanlığı olmak üzere diğer kurum ve kuruluşlar ile
koordineli yürütecek.
Sivil havacılık güvenliği ile ilgili politikaların belirlenmesi
ile kurumlar arasında koordinasyonun sağlanmasından sorumlu olmak
üzere, İçişleri Bakanlığı Müsteşarı veya güvenlikten sorumlu Müsteşar
Yardımcısının başkanlığında, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşarları veya
Müsteşar Yardımcıları, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel
Komutanlığı temsilcileri, Gümrükler Genel Müdürü ve Gümrükler Muhafaza
Genel Müdürü, Sivil Havacılık Genel Müdürü ve Devlet Hava Meydanlan
İşletmesi Genel Müdürünün katılımıyla Milli Sivil Havacılık Güvenlik
Kurulu oluşturulacak.
Türkiye tescilli sivil hava araçlarında özel eğitimli silahlı
güvenlik görevlileri bulundurulabilecek. Türkiye uçuşu olan yabancı
tescilli sivil hava araçlarında silahlı güvenlik görevlisi
bulundurulmasına izin verilmesine, mütekabiliyet ilkesi saklı kalmak
kaydıyla İçişleri Bakanlığı yetkili olacak. Silahlı güvenlik
görevlisinin görev, yetki ve sorumlulukları İçişleri Bakanlığı
tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenecek.
Havaalanlarında altı aydan fazla süreyle bekleyen ve sahipleri
tarafından alınmayan hava araçlarının maliklerine veya işleticilerine,
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünce Tebligat Kanunu hükümleri
çerçevesinde veya bu şekilde tebligat yapılamaması durumunda Türkiye
genelinde yayımlanan ve tirajı yüz binin üzerinde olan bir gazetede
ilanen, 30 gün içinde konma-konaklama ücretleri ile vergi borçlarının
ödenmesi ve hava aracının bulunduğu havaalanından kaldırılması konusu
tebliğ olunacak.
Aynı durumda olan yabancı bir ülkenin siciline kayıtlı hava
araçlarında ise Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından hava
aracının siciline kayıtlı olduğu ülke sivil havacılık otoritesine, 90
gün içinde ilgili hava aracının sahipleri tarafından kaldırılması,
kaldırılmadığı takdirde tasfiye edileceği hususu bildirilecek.
Ayrıca, ulusal yayın yapan gazetede iki gün süre ile hava aracının
bulunduğu havaalanından kaldırılması ilan edilecek.
Türk tesciline kayıtlı hava aracı malikinin veya işleticisinin
tebligat veya ilan tarihinden itibaren 30 gün içinde gerekli iş ve
işlemleri yapmaması halinde kaza durumlarında Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Bakanlığı Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu, diğer
durumlarda ise Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve ihtiyaç duyulacak
ilgili uzmanlardan oluşan ekip tarafından hava aracının itibari ya da
fiili harabiyete uğradığına dair rapor verilmesi halinde, ilgili hava
aracı üzerindeki her türlü vergi borcu ve gümrük mevzuatından doğan
yükümlülükler ile diğer takyidatlara bakılmaksızın sicilden terkini
yapılarak hurdaya ayrılacak.
Yabancı sicile kayıtlı hava aracı yönünden ise bildirim tarihini
izleyen 90 günün sonunda gerekli iş ve işlemlerin yapılmaması
durumunda, sicile kayıtlı olduğu ülke sivil havacılık otoritesince
sicilden terkin edilip edilmediğine ve her türlü vergi borcu ile
gümrük mevzuatından doğan yükümlülükler ile diğer takyidatlara
bakılmaksızın hurdaya ayrılacak.
Tasarıyla, Türkiye'de ikametgahı, işyeri, kanuni merkezi ve iş
merkezi bulunmayanlar tarafından KDV mükellefi olmayan gerçek kişilere
elektronik ortamda sunulan hizmetlere ilişkin KDV'nin, Avrupa Birliği
uygulamalarına benzer şekilde bu hizmeti sunanlar tarafından beyan
edilip ödenmesi sağlanacak.
Cep telefonu abonelerinin yurt dışında yaptıkları kullanımlara
ilişkin yurt dışındaki operatör tarafından, yurt içindeki operatöre
verilen roaming hizmetine ilişkin bedel ile bunun yurt içindeki
operatör tarafından aboneye yansıtılması KDV'den istisna edilecek. Söz
konusu hizmetlere ilişkin bedeller Özel İletişim Vergisi'nden de
istisna olacak.
İmalat sanayi yatırımları nedeniyle 2017 yılında yapılacak inşaat
harcamaları dolayısıyla yüklenilecek KDV iadesi uygulaması 2018
yılında da sürdürülecek.
Tasarıyla, Eğitimde Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme
Hareketi (FATİH) Projesi kapsamında yapılan mal ve hizmet alımlarında
başta KDV olmak üzere, diğer vergi ve benzeri mali yükümlülüklerde
istisna sağlanacak.
Buna göre, projenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren düzenlenen
sözleşmelere ilişkin olarak, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından FATİH
Projesi kapsamında Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan ithalatlar ile
Bakanlığa yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları KDV'den müstesna
olacak.
Bu kapsamda yapılan mal teslimleri ile hizmet ifaları nedeniyle
yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan
vergiden indirilecek. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler,
istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilecek.
Proje bileşenleri için belirlenen internet kullanımlarına mahsus
mobil telefon aboneliğinin ilk tesisi ile proje bileşenlerine ilişkin
verilen elektronik haberleşme hizmetleri Özel İletişim Vergisi'nden
müstesna olacak. Böylece, özellikle proje yüklenicisinin özel iletişim
vergisi mükellefi olmaması durumunda, özel iletişim vergisi mükellefi
olan işletmecilerin Milli Eğitim Bakanlığına aktarılmak üzere proje
yüklenicisine vereceği elektronik haberleşme hizmetleri de vergiden
istisna tutulacak.
Proje bileşenlerine ilişkin mal ve hizmet alımlarıyla ilgili
düzenlenen idare veya proje yüklenicilerinin taraf olduğu kağıtlar,
damga vergisinden müstesna sayılacak.
Milli Eğitim Bakanlığı veya bakanlık adına proje yüklenicileri ile
alt yükleniciler tarafından serbest dolaşıma sokulacak her türlü araç,
gereç, malzeme, makine, ürün ve bunların yedek parçaları, gümrük
vergilerinden, fonlardan, bu ithalata ilişkin düzenlenen kağıtlar
damga vergisinden, yapılacak işlemler harçlardan müstesna olacak.
Proje kapsamında yapılacak mal ve hizmet alımlarında, proje
bileşenlerine ilişkin ihale yüklenicisinin bu proje ile ilgili
faaliyette bulunmak üzere özel amaçlı şirket kurması halinde bu
şirket, sadece kendi ödemesi gereken vergi ve mali sorumluluklardan
sorumlu olacak, ihale yüklenicisinin ödemesi gereken Hazine payı,
kurum masraflarına katkı payı, evrensel hizmet katk payı, idari ücret,
özel iletişim vergisi ve telsiz ücretlerinden sorumlu tutulamayacak.
Tasarıyla, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına arazi
toplulaştırma projelerinin uygulanması sırasında süreci hızlandırmak
için yeni yetkiler verilecek ve arazi toplulaştırmasına ilişkin
yapılan işlemler üzerindeki vergiler kaldırılacak.

Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey